Tuesday, 11 August 2015

::cikgu paling laku::

salam/hai

kenapa cikgu laku sangat macam pisang goreng panas ek sekarang ni??
maksud aku bukan laku tu dari segi banyak job offer
tp laku dari segi permintaan jodoh yang tinggi.
yes. permintaan dijodohkan.


x lama ari tu bebudak batch aku buat reunion,
ade sorang mamat sado ni suh ktorang carikan jodoh untuk beliau.
mula-mula ktorang semua offer diri (x malu kan.. haha) sebab,
mamat sado tu keje oil & gas! Insyaallah senang la kehidupan bini die kelak. huhu..
tp lps tu ktorg diam dan hanya mampu berdengus dalam hati sebab,
syarat : cikgu.

beberapa hari lepas tu, kawan sekerja aku pulak tanya,
"ko x de kawan keje cikgu yang single ke?"
hurm.. rupanya kawan die pun ade nk cari cikgu gak.

so kenapa para cikgu ni laku?
daripada research dan pemerhatian aku la, antara faktor kenapa para cikgu ni laku adalah :

1) kerja kerajaan (sekarang sape kawen ngn org kerja kerajaan insyaallah akan mudah di masa depan sbb ade pencen dan bermacam benefit lagi)
2) waktu kerja pendek dari office hour (cikgu kan balik awal... so boleh wt kerja rumah lebih dr org yg kerja office hour. katenye la. tp kalau cikgu tu pemalas?? same je kan?)
3) urusan jaga anak akan lebih mudah (confirm x de bayaran extra sbb anta taska pun sampai pukul 3 je. x de OT. ble anak da besar, anak boleh ikut mak je pergi sekolah. pra sekolah anak cikgu da boleh masuk dari umur 4 tahun. tumpang-tumpang katenye. hee.. ni pengalaman sendiri sbb mak aku cikgu. anak pun sentiasa ada org perhati kat sekolah. x la risau die bergaul dengan kawan x tentu arah ke, ponteng sekolah ke.. etc..)
4) Insyaallah anak pandai (heh.. perasan jap. ok mungkin sbb hukum karma. ble mak buat benda baik mengajar dengan ikhlas kat anak orang, insyaallah anak kite pun akan pandai. tp tu kalau mak jenis betul2 passionate dalam keguruan ye. kalau yg jenis cikgu selalu ponteng ke malas ke, x ramai jugak anak die akan jd bdk pandai. ni mak aku cakap. lgpn katenye mak boleh ajar kat rumah. x yah nk tuisyen bagai. tp tu x jd kat aku. aku x boleh belajar ngn mak aku dan mak aku pun x blh ajar anak2 die atas faktor emosi. huhu)
5) Gaji besar gak.. (beselah, keje kerajaan.. mak aku ckp, kete cikgu yg baru posting paling cikai pon myvi. tp jarang la pakai myvi.. selalunye sekarang paling famous, vios, almera, or honda city atau jazz. tu paling common cikgu2 baru pakai. tu baru cikgu baru.. cikgu lama?)

dan banyak lagi la faktor lain yang menyebabkan cikgu-cikgu ni sangat laku sekarang.

p/s : kalaulah aku boleh jadi cikgu. boleh high demand duit hantaran kot. haha!! ok mata duitan jap. :P

a.r :)

No comments: