Tuesday, 28 February 2012

:: tinggal ::

salam to all.. :)

kehidupan..

kehidupan bukanlah sesuatu yang boleh direncanakan..
kehidupan tidak boleh diduga..
peristiwa datang dan pergi..
meninggalkan kenangan yang bukanlah sekadar mimpi tetapi realiti..

Kadangkala Allah temukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar cinta hakiki hanya untuk Dia dan daripada Dia jugalah.. 
Kadangkala Allah pisahkan kita dengan orang yang kita sayang, supaya kita tahu menghargai.. 
Kadangkala Allah ambil apa yang kita sayang, supaya kita mengerti kepada-Nya kita akan kembali..

cik hati..
tolonglah tinggalkan dia..
tolonglah hilangkan dirinya..
kerana sy tau dia bukan utk sy..
antara gelaran sahabat dan kekasih,
sy lebih memilih sahabat..
kerana sy takut..
cik hati akan terluka suatu ati nanti..
kerana kehidupan bukanlah suatu yg boleh direncanakan..

best . friend . forever .

I prefer that.
believe with all my heart.


a.r.'s :)

Tuesday, 21 February 2012

:: mak cik keje jaga ::

salam.. :)

sy x ske mak cik keje jaga..
bkn mak cik guard..
mak cik 2 sy ske sbb die baik tlg jagakan keselamatan org..
ni mak cik yg keje jaga tepi kain org..
aish!
menyibuk betul..
sy tau la kain sy sume cantik2 tp x yah la mak cik sibuk nk tlg jagakan..

pernah ade skali, pada satu malam..
seorang mak cik ni telah sanggup bersusah payah melangkah meredah malam untuk pergi ke rumah arwah wan sy..
sampai je die di hadapan pintu rumah, die memberi salam dan wan sy pon menjemputlah die masuk ke dalam rumah..
igtkan ade la hal yg penting sgt..
ye la.. mak cik ni ade anak dara yg seumur dengan sy. so, mane la tau, anak dare die da nk kawen ke.. datang nk menjemput kenduri ke..
tp..
sungguh memeranjatkan!!


mak cik 2 datang rumah sy semata2 nk tanye, "betul ke ally 2 blaja kat UM???
macam slalu sgt je nampak die kat rumah.."

hai la mak cik.. mak cik...
mak cik x tau jadual sy, jgn la sibuk2 x percaye sy ni student UM..
menyibuk betul!!

jadual kelas sy,
PAKK tahun 3, sem 2, sesi 2011/2012..
sgt best!!
15 jam kredit..
isnin, rabu, kelas bermula pada pukul 2.00 petang!!
selasa pulak start pukul 1.30 petang..
wah.. bahagia kan?? hehe.. :)
cme ari khamis je kelas start pkul 9.
jumaat x de kelas~ heaven!!! balik umah lalalala~ ari khamis sampai isnin..
^__^

patut la mak cik 2 x cye sy student UM.. da ari selasa ngn rabu je x nampak batang hidung kat rumah.. huhu.. nak wt cm ne mak cik.. sy terlalu sygkn bandar Raub 2 sampai rase nk balik tiap2 minggu.. ye la.. bkn mahal sgt pon tiket nk balik.. lgpon duk UM terperap je dalam bilik ni.. bosan!! haha!! :P

a.r.'s :)

Wednesday, 15 February 2012

:: nama saya ::

assalamualaikum.. :)

nama saya Arlina.
nama yang tertera di mykad saya Arlina binti Anuar.
nama profil mukabuku saya pula Ally Arlina.
nama yg selalu ditulis oleh saya di kulit2 buku kepunyaan, Arlina Anuar. 
nama panggilan saya ally.
memg dr sy kecik sampai dah anak dara ni org pgl sy ally.
dan anak2 murid sy pon pgl sy cikgu ally, atau teacher ally, atau miss ally. (miss ok, MISS!)
dulu mase sekolah rendah, saya eja name panggilan sy ellie.
tp semasa di sekolah menengah, ade seorang kawan saya yg telah mencadangkan saya menulis nama saya sebagai ally. lebih menarik katenye. Thanks kawan! sebab sy ske dan sy gne ejaan tersebut sampai sekarang.
ade jugak jiran sy yg pgl sy Alice..
ntah la npe mereka pgl sy dgn name tersebut.
mungkin sy terlalu comel macam Alice in wonderland kot.. haha! :P

ramai cikgu2 dan rakan2 sy yg ingin menulis nama sy akan tanya kepada sy terlebih dahulu.
"eh, name ko Arlina je ke??"
Yup!! name sy Arlina. titik.
dan ramailah yg kate name sy terlalu pendek.
1 perkataan je..
biarlah~
mak sy kate, "wt pe nk name panjang2, nt org pgl name pendek jugak kan?? "
dan ramai jugak la cikgu2 dan rakan2 yg akan suke suki menambah name sy.
- Siti Arlina
- Nur Arlina
- Nurul Arlina
dan yg paling pelik..
- Ahmad Arlina.
haha!!! sejak ble plak tuka jantina ni?? erk~ :P

sy perempuan sejati tau!!

rupe2nye typing error..

sy ske org pgl sy ally.
sy ske org pgl arlina.
hanya jiran sy yg akan pgl sy alice.

sy x ske org pgl lina.
sy x ske org pgl sy lin.
lina - erm~ macam x sesuai je.. macam perempuan melayu terakhir sgt.. huhu.. plus ramai org da name panggilan lina.. ally kurg sket kan??
lin - oh no!!!! tidak sesekali. Plis don't call me wif that name. Amaran keras dr Arlina Anuar. 2 name panggilan mak sy!!! nt ble jalan dengan mak, org pgl lin, dua2 akan pandang. x ske betul. tp selalunye sy xkn pandang atau respon pun klu ade pgl sy lin. hehe..
setakat ni dua nama panggilan 2 je la yg sy x ske rasenye. (ade ke ek name panggilan lain?? hurm.. x de da kot.. x pernah plak org pgl sy Ina rasenye. klu ade, maybe antara name yg x berape disenangi jugak la..)

sy wt name initial sy a.r.'s.
ini adalah kerana semua adik beradik sy mempunyai initial yg same seperti ini.
semua starting name adik beradik sy bermula dengan huruf a dan r.
1. arlina (sy la sulong)
2. ardham (the only one lelaki dalam adik beradik)
3. arisyah
4. ardilla
kenape ar???
sebab... a adalah untuk anuar (ayah tersyg) dan r adalah untuk roslin (my dearest mak).
x de kaitan dengan bende2 mengarut seperti name pakwe atau secret admire ye!!
kerana I don't have one pon..

sekian.

a.r.'s :)

Tuesday, 14 February 2012

:: ini fakta sebenar ye. bkn nk promote diri. ::

assalamualaikum..

fakta ini telah dicopy paste daripada rakan baik saya yg sgt rajin menulis artikel ini.. :) 
selamat membaca!!

KENAPA MEMILIH ISTERI YANG MEMILIKI IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK (PAKK)????
  • seorang yang awet muda..hal ini demikian kerana, mereka yang mempelajari ilmu tentang kanak-kanak akan menguasai emosi dan pemikiran seorang kanak-kanak terlebih dahulu.
  •  seorang yang memahami tentang PERKEMBANGAN KANAK-KANAK...apa itu PERKEMBANGAN KANAK-KANAK?.. semua orang tahu bahawa kanak-kanak mengalami perkembangan dan pertumbuhan..seseorang yang mempelajarinya akan lebih memahami tentang tahap pertumbuhan dan perkembangan anak-anak anda(sekiranya anda memilih isteri yang berkelulusan PAKK)..korang tahu ke gigi mana yang tumbuh dulu?
  • seorang yang hebat menyanyi (terutama lagu kanak-kanak) , bermain alat muzik terutama keyboard..kami dilatih untuk menghiburkan anda dan kanak-kanak secara formal..hidup anda dijamin terhibur dengan ketelah seorang isteri yang serba boleh..
  •  seorang yang memahami psikologi terutama kanak-kanak..adakah anda tahu mengapa seorang bayi menangis?mengapa seseorang individu apabila dewasa menjadi sangat pembersih atau sebaliknya?pada peringkat manakah seorang kanak-kanak akan mencemburui ibunya sekiranya kanak-kanak tersebut seorang perempuan dan sebaliknya?adakah anda tahu bahawa peniruan adalah salah satu cara pembelajaran bagi kanak-kanak?...kami mengetahuinya dengan lebih jelas dan terperinci..
  •  seorang yang hebat mengaplikasikan teori-teori pembelajaran dan falsafah pendidikan ke atas kanak-kanak yang berbeza keupayaan minda..bagaimanakah caranya untuk seorang ibu mendidik anak-anaknya yang autisme?hyperaktif?pintar cerdas?
  • tahukah anda, kami warga pendidik awal kanak-kanak boleh mengajar semua matapelajaran pada peringkat prasekolah iaitu Sains Awal kanak-kanak,asas Bahasa Melayu, asas Bahasa Inggeris,asas Pendidikan Islam, Matematik Awak kanak-kanak, pergerakan kreatif, Asas Muzik, Seni dan kraf???
  • Seni dan kraf??kami diberi ilmu secara formal tentang teknik seni lukis, anyaman, bentuk dan sebagainya..best tau..
  • seorang yang prihatin terhadap alam sekitar.....anda pernah buat puppet?big book?handmade?kami buat sendiri tau..bercerita dan membuat aktiviti yang bermanfaat untuk kanak-kanak..kenapa perlu susah-susah buat sendiri??kenapa tak beli je??kerana kami kreatif dan bahan yang kami guna mesra alam(kitar semula dan guna semula)..anda pernah buat playdough sendiri??hehehe..
  • menjadi seorang guru prasekolah/tadika sangat mencabar...
  • anda pernah mempunyai pengalaman?bagus...kanak-kanak ibarat kain putih..bukan sekadar memberi perumpamaan..cuba anda fikirkan kenapa ramai remaja sekarang rosak akhlak?kajian menunjukkan terdapat remaja yang agresif akibat daripada perasaan dendam atau tidak puas  hati terhadap ibu bapa/guru yang suka memberi tekanan yang melampau..(setiap individu memerlukan 30% tekanan untuk memajukan dirinya sendiri..cuba bayangkan anda tidak tertekan.tiada tugasan yang akan disiapkan bukan??)
  • tapi tekanan yang melampau akan mengakibatkan mereka memberontak.(apa kaitan dengan isteri berkelulusan PAKK?)
  • seseorang yang berkelulusan PAKK akan memahami kehendak dan perbezaan individu, pola persahabatan,serta jenis main kanak-kanak..
  • seorang yang mahir dalam membuat pemerhatian dan penilaian terhadap kanak-kanak..anda tahu anekdot?checklist?time sampling?event sampling?rubric?running record?..kalau tahu..ALHAMDULLILAH..boleh la buat pemerhatian terhadap perkembangan anak-anak anda..kenapa perlu buat pemerhatian tentang perkembangan kanak-kanak?>>>>>anda tak ingin tahu ke sekiranya pada peringkat 3 tahun, anak anda masih tidak boleh bertutur atau menyebut 'papa', 'mama'??
  • kanak-kanak dan sastera??ada kaitan ke?kanak-kanak mana boleh memahami sastera?bahasa dan kesusasteraan kanak-kanak merungkai segalanya..
  • seorang yang menggunakan kurikulum untuk kanak-kanak berkeperluan khas...apakah kurikulum terbaik untuk kanak-kanak autisme?kanak-kanak bermasalah penglihatan?bermasalah pendengaran?strategi kurikulum & penilaian boleh membantu..
  • seorang yang memahami kesihatan dan keselamatan kanak-kanak..apakah penyakit yang membunuh anda secara senyap??botol susu anak anda mengandungi bahan kimia yang membahayakan?sila perhatikan botol minuman anda juga..
  • jika pemegang ijazah PAKK bekerja di Pra sekolah atau di tadika2, pukul 1230 dah boleh balik rumah tau.. sempat lagi nk masak untuk suami.. hehe :) keje ofis blh ke balik 1230???  
  • org tua2 kate melentur buluh biarlah dari rebungnye.. personaliti seseorang sekarang merupakan hasil pembelajaran dan didikan semasa mereka berada di alam awal kanak-kanak tau.. baik ke, jahat ke, malas ke, rajin ke, pembersih ke, pengotor ke, mulut laser ke, pendiam ke, sumenye ade kaitan dengan didikan awal kanak2.. so, kaum Adam, korg x nk anak2 yg perkembangan mereka sempurna ke?? Hanya pemegang ijazah sarjana muda PAKK je yg kaji perkembangan mereka..  

p/s : kadang2 fakta ini membuatkan sy rase takut untuk ade anak sendiri. sebab x dapat nk pikul tanggungjawab yg sgt berat. kehidupan seseorang sepanjang hidupnya terletak pada tangan kita.

a.r.'s :)

Sunday, 12 February 2012

:: cinta sempurna ::

salam.. :)

tidak perlu mencari secantik Balqis, andai diri tak sehebat Sulaiman,
mengapa mengharap teman setampan Yusof jika kasih tak setulus Zulaikha, 
tak perlu mengharap teman seteguh Ibrahim andai diri tak sehebat Siti Hajar 
dan 
mengapa di damba teman hidup yang sempurna Muhammad, jika ada keburukan pada diri..

alangkah beruntungnya diri jika dapat mengecapi cinta sempurna..
jika sy dapat merasa cinta sempurna,
walaupun hanya sekadar 5 minit,
sy rase, sy lah wanita paling beruntung di dunia..

tapi bukan mudah untuk merasai nikmat cinta yang sempurna
perlu membetulkan pelbagai kekhilafan diri

sempurnakan iman 
sempurnakan amal ibadah
sempurnakan kehidupan
sempurnakan ilmu
barulah kita akan mendapat pulangan yang sama.
Allah maha Adil.

Dia..
mendambakan cinta sempurna daripadanya..
namun,
dia rasekan dirinya terlalu kerdil untuk mendapat cinta sempurna daripadanya..
kerana dia rasekan 
ilmu dia dan dirinya
jaraknya bak langit dan bumi..

aku manusia lemah
selalu terjatuh
berbeza aku dan dirimu
kau berdiri teguh
aku serba tiada 
aku kekurangan
dan bila kau tiba
aku hilang dari kewujudan
sempurnanya sifatmu
tulusnya hatimu
jujurnya niatmu
tingginya kesabaranmu
lepaskanlah dirimu 
kerna aku tak mampu tuk menanggung 
sebuah cinta sempurna darimu.. 
(cinta sempurna-yuna)

langit dan bumi??
teringin sekali dia duduk di tepi pantai..
kerana hanya di pantai,
dia dapat melihat langit dan bumi itu hanya dipisahkan oleh satu garisan..
lantas mendekatkan jarak dia dan dirinya.. :)

a.r.'s :)




Friday, 10 February 2012

:: cinta infiniti ::

si A memaling ke arah kekasihnya sebelum kami pulang ke rumah masing2..
A : Love u
kate si A kepada kekasihnya.
Tiba2..
B : Love u 2.. hehe
si B saje nk menjeleskan si A.
C : love u 3.. :P
si C pon join pakatan si B.
A : love u infiniti!!!!
dengan muka geramnya..

haha..
ni la ragam sahabat2 sy..
ade je perangai masing2..
balik cti, x sah klu x jumpe ngn dorg2 ni..

I LOVE U INFINITI

cinta infiniti.
cinta yang tidak terkira.
sayang yang tidak berbelah bagi.
tp sehingga bile?
hanya tuhan saje yg tahu.

sy ske tgk kapel warge mat salleh..
istilah kapel dorg dari muda, kawen, sampai ke tua..
tp jarang tgk org melayu kapel cam 2.
nk2 anak2 muda sekarang.
mase kapel, bukan main lg cinta infiniti.
tp gaduh sket, dah benci infiniti plak da..

npe org melayu jarang sweet2 cam 2 ek??
mase kapel, sweet gle..
makan bersuap, jalan berpimpin..
da kawen, hilang sumenye..
jalan pon sebatu jauhnye..
tinggal la isteri kat belakang jalan ngn anak2..

best kan sweet sampai tua?? :)




mm..
teringin jugak rasenye nk kapel cam style mat salleh 2..
loving till the end of my life..
hehe..
tp after akad la.. not b4 ok~

assalamualaikum..

p/s : wani!! hope cinta infiniti awk 2 sampai kawen ye.. sy doakan kamu kawen cepat. sy nk duk meja vvip tau! haha.. :)
p/s/s : serius ske tgk cte up ni. sweet sgt! :)

a.r.'s :)